Friday, October 10, 2008

Doa Dari Al-Quran

Petikan dari buku "101 Doa para Nabi dan Rasul dalam Al-Qur'an - Khasiat dan Kaifiat Beramal"
USTAZ ZAHAZAN MOHAMMAD





Memohon Keampunan Di Atas Kekurangan Diri (Posted on 9 Jun 2008)

Surah Al-Baqarah 2:286

Maksudnya: "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir".

Doa Agar Diberi Kesabaran dan Kekuatan (Posted on 26 Mei 2008)

Surah Al-Baqarah 2:250

Maksudnya: "Ya Tuhan kami, limpahkanlah kesabaran atas diri kami, dan teguhkanlah tapak pendirian kami dan tolonglah kami terhadap orang-orang kafir".

Ayat ini merupakan doa orang-orang yang beriman yang menyertai tentera Thalut untuk menghadapi tentera Jalut agar Allah swt melimpahkan ke atas mereka kesabaran menghadapi ujian yang berat itu.

Anjuran supaya ayat ini diamalkan untuk mendapakan tahap kesabaran dalam menghadapi kehidupan seharian.



Doa Menjadi Hamba Yang Taat (posted 19 Mei 2008)

Surah Al-Baqarah 2:127~128:

Maksudnya: “Wahai Tuhan kami. Terimalah dari kami (amal kami); sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. Wahai Tuhan kami! Jadikanlah kami berdua orang-orang Islam (yg berserah diri) kepada-Mu, dan jadikanlah dari keturunan kami umat Islam (yang berserah diri) kepada-Mu, dan tunjukkanlah kepada kami syariat dan cara ibadat kami, dan terimalah taubat kami. Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani.”


http://www.alfurqanonline.net/Ruangan_Khas_Doa_alQuran.htm

No comments:

Post a Comment

Komen


Sila ambil maklumat :) Dont Forget to Follow..

Subscibe Here