Sunday, September 7, 2008

Ayuh Usahakan!

Mengisi Waktu dengan Memperbanyak Amalan Di Bulan Ramadhan Ini

Masuk Kategori: Kegiatan Ramadhan

Karena Ramadhan merupakan bulan yang istimewa dan muncul hanya setahun sekali, maka sudah selayaknya kita memperlakukannya dengan istimewa pula. Perlakuan istimewa yang dimaksud adalah memperbanyak amalan2 (tertentu). Berikut adalah amalan2 yang sebaiknya diperbanyak di bulan Ramadhan:


1. Membantu ibu dan bapa. Bagi yang ibubapanya masih hidup, inilah saatnya untuk lebih dekat dan berbakti serta beramal soleh kepada ibubapa. Ingatlah, ortu tidak selamanya bersama kita. Cepat atau lambat, mereka akan meninggalkan mereka, padahal berkah dan karunia dari ibubapa sangatlah besar. Maka, selagi mereka masih ada, perbanyak minta barokah, karunia, doa dari mereka. Jadikan mereka bahagia mempunyai anak yang sholeh/sholehah serta berbakti.

2. Menghadiri majlis ilmu. Yang dimaksud dengan majlis ilmu di sini adalah pengajian-pengajian, baik setelah shubuh ataupun sebelum sholat tarawih. Tidak sering kita jumpai di bulan2 lain adanya pengajian sesering dan seintensif di bulan Ramadhan. Sangat banyak ilmu yang boleh kita peroleh dari pengajian. Pengajian yang dihadiri tidak mesti di satu tempat, namun boleh juga di banyak tempat

3. Membaca buku-buku dan majalah-majalah Islami/agama. Bagi anda2 yang sibuk, seringkali tidak sempat untuk menghadiri pengajian. Untuk itu, sebagai gantinya anda boleh membeli majalah/buku agama lalu menyempatkan diri membacanya di saat2 senggang/istirahat.

4. Mendengarkan kaset, cd Qur’an atau ceramah. Mungkin metode ini boleh diterapkan bagi yang memiliki mp3 player. Anda boleh meng”copy” file Qur’an atau ceramah, lalu mendengarkannya selama dalam perjalanan. Lumayan, jika sehari anda mendengarkan 2-3 surat Qur’an, bukan tidak mungkin dalam 1 bulan anda boleh hafal setidaknya 5-6 surat, minimal dari juz ‘amma. Solusi lain, anda membaca Qur’an di metromini atau bus, daripada hanya tidur. Ingat, orang yang terlalu banyak tidur (dengan alasan ‘tidak kuat’) berarti makin banyak membuang waktu hidupnya dalam keadaan tidak sadar.

5. Menyendiri dan menangisi kesalahan. Setelah (atau sebelum) anda sahur, luangkan waktu untuk menyendiri, menghisab diri sendiri, menangisi kesalahan, dan berdoa kepada ALLAH untuk mohon ampun atas segala dosa dan kesalahan yang telah kita perbuat. Jika sulit, mulailah dengan menuliskan dosa/kesalahan yang anda perbuat 1 hari sebelumnya, lalu banyak2lah berdoa mengharap ampun kepada ALLAH SWT.


6. (bagi orang kaya) Banyaklah berinfaq, bersedekah, dan menyumbang untuk buka puasa. Kita mesti mencontohi Rasululah dalam berinfaq dan bersedekah (membelanjakan harta di jalan ALLAH SWT). Kedermawanan beliau sedemikian hebat, hingga diibaratkan seperti angin yang berhembus kencang. Begitu mudah beliau merogoh kantung dan memberikan harta kepada orang2 yang menginginkan. Apalagi di bulan Ramadhan ini, yang pahalanya akan dilipat gandakan berkali-kali. Dan khusus di bulan Ramadhan, orang2 kaya boleh memperoleh amalan ‘ekstra’ dengan memberikan hartanya untuk dibelikan makanan pembuka puasa. Insya ALLAH mereka akan mendapatkan pahala yang sama besar dengan orang2 yang berbuka dengan makanan yang mereka sediakan.




Secara Ringkas ini amalannnya :

  1. Mengucapkan Slmt Mnymbut Bln Ramadhan
  2. Menempah pakaian utk Ramadhan
  1. 3.Niat puasa pd permulaan Ramadhan
  1. Hendak tidur bacalah 4 ayat terakhiir Surah Al-Kahfi supaya dpt bangun mlm
  2. Berazam melakukan Tarawih 20 rakaat (bkn 8 rakaat)
  3. Bertadarus
  4. Solat berjemaah setiap wktu di surau/masjid (dgr tu lelaki!)
  5. Amalkan Qiyamulail wlwpun pendek
  6. Sahur di wktu akhir
  7. Elakkan mknn tidak hadam semasa sahur spt pedas dan tutup sahur dgn susu
  8. Mandi Janabat sblm imsak
  9. Kurangkan tidur (oops :D)
  10. Jaga pancaindera
  11. Elakkn gosok gigi slps tergelincir matahari hingga berbuka (nk tau x, bau mulut org yg berpuasa kt syurga nnt lbh harum ddr bunga kasturi, klw x silap r )
  12. HAdiri majlis ilmu
  13. Banyakkan bersedekah
  14. Mula berbuka dgn 3 biji kurma
  15. Jemput tetamu berbuka
  16. Kurangkan berat badan
  17. Banyakkan i’tikaf d masjid
  18. Isteri jauhi drpd keluar memakai mekap dan perhiasan ( aku x pernah pkai mekap :)
  19. Elakkan berbelanja berlebih-lebihan
  20. Banyakkan selawat, istighfar, bertasbih
  21. Elakkan menonton TV yg megandungi nafsu
  22. Elakkan mendengar radio berunsur hiburan hingga melalaikan (music la! )
  23. Jauhkan bercumbu dgn suami/isteri di siang hari (hehe)
  24. MEndoakan ibu bapa sama ada hidup/ yg meninggal dunia
  25. Elakkan byk berhutang
  26. Elakkan dari pandangan rambang sewaktu membeli juadah berbuka puasa
  27. Mengeluarkan zakat fitrah
*Copy demi dakwah :)

No comments:

Post a Comment

Komen


Sila ambil maklumat :) Dont Forget to Follow..

Subscibe Here